Mak meleter...

Monday, January 10, 2011

Aku sering teringat mak meleter ketika kumasih di titian kanak2...

"Kalau dah tak suka kat benda tu, tak payah la buat... Tak payah nak buat, tak payah nak dekat kalau susah sangat..."

Selalu jugak mak keluarkan kata-kata ni lagi-lagi bila aku mengadu kat beliau bila aku ada masalah. Sampai kadang-kadang aku lali mendengarnya. Kenapa? Sebab tak faham. Ya lah, budak lagi kan? Mana nak faham ayat tersirat orang dewasa ni. Budak-budak, kalau cakap A, dia faham A la. Tak ada la sampai nak putar belitkan A tu jadi B + C = A kan?

Finally, setelah lama kuhidup bersamanya, akhirnya aku semakin matang menafsirkan maksud beliau. Pelbagai kisah yang berlaku dalam usrah tersayangku sehingga akhirnya memberi sinar ilham untuk kudalami kata-katanya tu..

Kisah 1

Usrahku dalam perjalanan ke sebuah restoran. Akhirnya, sampai la kami lalu mencari tempat untuk menjamah santapan kami. Lepas order pada pelayan, kami pun sembang-sembang la sekejap. Tiba-tiba...
Mak  : Abang, ada bau rokok tak?

Ayah : Erm... Ada la. Kat mana eh?

Mak  : La... Kat belakang abang tu ha... Ish, tak suka la... Jom tukar tempat!

Ayah : Ok...

Kami pun ikut je la... 

Kisah 2

Ayah   : Jom makan kat luar...
Kami   : Jom!

Dalam perjalanan menjejaki restoran yang bakal menjadi mangsa santapan kami... :D Tiba-tiba...

Mak    : Nak makan kat sini? Ish, jangan la! Abang ni lupa ke? Kat sini kan ramai orang merokok. Fauziah tak suka la...

Ayah   : Eh bukan kat sini... Kat sebelah restoran tu... Bukan kat sini...

Mak   : Ok.....

-TAMAT-

Akhirnya mungkin juga atas sebab 'genetik' dari mak kesayanganku, kami adik-beradik memang ANTI ROKOK. So, secara automatiknya kami juga ANTI PEROKOK. Katakan "TAK NAK!"

Sepanjang musafirku di bumi Kinanah ini, aku tak dapat menafikan penduduk di sini memang yuhibbu awi makan asap. Kalau tak guna rokok biasa pun, ada juga yang guna paip. Dah la aku ni berasal dari keluarga ANTI ROKOK, kena pula hidup di kalangan pemakan asap ni. Allah, kuatkan daku. Yang paling berbisa sekali pengalaman aku setakat ini, bila kena duduk sebelah pemandu teksi yang sedang merokok. Hanya Allah yang tahu perasaan hati aku. Kurasakan maruahku tercabar. Huh! Sepanjang perjalanan aku berdoa semoga dipercepatkan perjalanan supaya dapat kulepaskan diri dari jaringan asap yang dilemparkan oleh 'beliau'. 

Lalu aku terfikir, kalau aku ngadu pada mak, agak-agak apa bicaranya?
"Dah tau tak suka, tak payah la dekat!"

Yes! Mesti ni jawapan mak! Adoi, apa aku nak buat ni...

Sedang aku kebingungan, akhirnya perlahan-lahan ilham dariNYA sampai kepadaku...

Wahai anas, kau ni kadang-kadang selalu sibuk membingungkan diri dengan perkara yang remeh. Kenapa? Adus, sungguh tak berkembang otak kau ya? There are many more things that demand your mind to take care of. Perkara macam ni pun tak boleh settle susah la hidup...

Ermmm... Akhirnya kutemui solusinya! Kalau dah tahu diri kita ni ANTI ROKOK, tak payah la dekat dengan si perokok kan? So, kuambil insiatif untuk KURANGKAN TEKSI, LEBIHKAN TRAM!
Prevention is better than cure... :)

Alhamdulillah, settle juga 1 of my privacy problems! Boleh la aku fokus pada masalah yang lebih memerlukanku... ^^

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kemampuannya. Dia mendapat (pahala) dari (kebajikan) yang dikerjakannya dan dia mendapat (siksa) dari (kejahatan) yang diperbuatnya."

(Surah al Baqarah ayat 286)


Akhir kata, thanks mom 4 the guide and thanks ALLAH for the ilham! \(^_^)/

Wallahu'alam

0 comments:

Post a Comment