~Rempuhilah Sangkar Gelita, Jejakilah Langit Ilahi~ SALAM MAAL HIJRAH

Sunday, December 12, 2010

Ibnu Mas'ud berkata: "Apabila tiba Tahun Baru, perkara yang paling aku takuti ialah amalanku tidak bertambah"

 Alhamdulillah berlalu sudah 1431H, terbit pula tahun baru 1432H. Aku tertanya-tanya, apa rahsianya di sebalik tahun tu?

"Soalan apa ni? Mesti la tahu. Tiap2 tahun tok imam duk ulang ceramah yang sama, sampai dah hafal skrip" :P

Eh tak salah untuk kita ulangkaji together kan? Bak kata istilah kami di sini, Team Based Learning.. :D
Tahun Baru Hijrah means terbenamnya tahun hijrah yang lalu, terbitnya tahun hijrah yang baru. Juga dalam erti kata lain, sudah 1432 tahun berlalu since our prophet Muhammad S.A.W. menunaikan amanah baginda untuk berhijrah dari Tanah Haram Pertama ke Tanah Haram Kedua yakni Mekah ke Madinah. Hijrah ni tak bermaksud melarikan diri dari masalah, tapi menyelesaikan masalah kita dengan mengaplikasikan strategi yang baru.

Sebenarnya banyak hikmah yang boleh aku singkap dari peristiwa Hijrah ni. Tapi untuk post kali ni, aku lebih gemar mengukir tentang strategi baru sempena tahun baru yang masih "fajar". Apa strategi baru aku ye? ^^

"Eh mane bleh bgtau.. Privacy la.. Suke2 je nak cite kt orang..."

"Eh suka hati gua la? Ni kan blog gua. Lu baca cukup la. Nak komen-komen, pi kat bawah tu.. =P"

Hah.. Dah baca kan my title above? That's my newly formed strategy yang aku tak pernah terfikir sebelum ni. Apakah udang di sebalik mee segera tu?

"Rempuhilah Sangkar Gelitamu, Jejakilah Langit Ilahi"

"Sungguh orang2 yang beriman & yang mengerjakan kebajikan mereka itu adalah sebaik2 makhluk" (surah al bayyinah ayat 7)

Sungguh aku memang sering sangat leka dengan dunia yang sarat pesona dusta. Maka terletak atas akalku jalan mana hendak diikut. Telah disuluhkan laluan, diberi segala pedoman, teriring akal fikiran, jalan mana yang terbaik untuk aku. Ingat! Aku tak kata untuk ALLAH, tapi jalan terbaik untuk AKU. Allah sememang2nya & memang tak boleh disangkal bahawa Dia MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG. Dia dah suluhkan aku jalan yang menuju ke kebahagiaan yang sebenar melalui ayat2 cintanya yang terukir di atas mushaf yang agung. Maka mengapa aku masih ingin berpaling daripadaNya? Mohon keampunan dariMu ya Allah...

Maka berbalik pada topik asal, what is meant by my words there ye? Aku sedar, aku yang menjerumuskan diri ke jalan kebinasaan. Mengapa? Every success starts by 1st step. This words give a good meaning but also can be transfered to the other way. Setiap kesalahan yang aku lakukan sebenarnya starts since I'm the one who started it. Apabila sudah membiasakan diri dengan keadaan itu, sebenarnya aku membiarkan jasad & rohaniku dikuasai oleh halusinasiku sendiri (sorry kalau konsep ni salah. Based on my senior's words, there're some differences between illusion & halusination. If there's mistake, please correct me k? ^^). Apakah ertinya hidup dalam dunia halusinasi yang ku cipta sendiri? Seolah2 aku berfikiran keanakan. Tak berkembang. Adakah ini makna kebahagiaan yang kucari? Maka apa pula beza diri ini dengan kanak2 yang sedang bermain anak patung yang sedang ditemani oleh ibunya pun kadang2 dia tak perasan kerana terlalu asyik dengan halusinasinya? Lantas kutepuk dada, tanya iman...

Kukiaskan kehidupan yang penuh halusinasi itu dengan sangkar gelita. Kerana walaupun hati ini degil berkata aku bahagia dengan kehidupan yang sedemikian, sebenarnya bisikan nuraniku memberontak. Hatiku futur. Futur akan makanannya. Apakah makanan untuk hati ini?

"Sesungguhnya dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang"

Walaupun kusesat dalam belukar, terkapai2 di tengah lautan, atau terkurung dalam sangkar gelita, bukankah aku masih ada langit untuk ditatap. Sungguh kulupa, sebenarnya Dia sudahpun mengirimkan kuncinya kepadaku? Atau adakah aku sendiri yang
sengaja tak mengendahkannya?  

 Lantas ku bangkit, menyahut seruanNya..

Kurempuhi sangkarku...
Yang sudah terlalu lama membelenggu hati ini...
Hingga dia sombong akan khaliqnya...
Kuterbang ke LangitNya...
Hatiku sudah terlalu merindukan kehangatan cintaNya...
Cukuplah sudah sisa2 hidup yang tersia2 dalam fantasi ini...
Hatiku futur mencari kebahagiaan yang hakiki...

Akhir kata,

 SALAM MAAL HIJRAH BUAT SEMUA UMAT ISLAM ^_^



Bersama kita perbaiki dir, wallahu'alam...
Ukhuwah fillah... ^_^

0 comments:

Post a Comment