Rezeki Mai Dah~

Friday, October 28, 2011




Pada suatu petang, di salah sebuah rumah di Camp Caesar yang didiami oleh beberapa mahasiswa perubatan Mesir dilawati oleh seorang sahabat...

“Ting Tong”

“Kejap-kejap.. Aku nak buka ni”

“Assalamualaikum.. Amir (bukan nama sebenar), kau dah masak dah? Aku lapar gila ni.. Breakfast aku tak sempat ambik tadi, bangun lewat kan, so dah alang-alang aku mai je la rumah kau.. Ha cepat la masak.. hehe..”

“La muka mamat ni lagi.. Semalam pun muka dia, kelmarin pun muka dia.. Esok muka ni lagi la kot..”  (kata hati) “Erm ok masuklah.. Aku tengah masak kat dapur ni”

Itulah senario yang kita alami, ataupun saksikan pada setiap hari dalam kehidupan kita. Ada yang melihat senario di atas hanyalah perkara biasa. Maka mereka masing-masing, tetamu yang bertamu mahupun tuan rumah yang bertuan, hanya endah tak endah dengan apa yang berlaku.

Setiap perkara, ada akarnya, dan adab ialah akar kepada sebuah perhubungan. Pada zaman kegemilangan Islam yang lalu, para pelajar mendalami ilmu adab sebelum menerajui sebarang bidang yang membawa kemajuan Negara Islam mereka. Mari kita kembali semula kepada syariat yang berbicara tentang perkara yang sangat berkait dengan keadaan di atas.

Tuan Rumah

Hadis Rasulullah s.a.w.: “Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Kiamat,  hendaklah dia memuliakan tetamu”

Islam meletakkan tetamu itu di satu kedudukan yang mulia, sehingga diperintahkan kepada umat Islam supaya memuliakan tetamunya. Sehinggakan dikatakan, tetamu yang bertamu itu sebenarnya membuka pintu rezeki. Mungkin ada antara kita susah hati apabila datangnya sahabat kita yang ingin bertamu, “Habislah lauk aku hari ni” “Erk, cukup ke lauk aku ni” “Adoi nampaknya bulan ni nak kena tambah lagi la bajet, tiap-tiap hari cam ramai je yang mai umah aku ni..” “Hah??? Mamat ni tak ada rumah ke?? Ish, aku bakar jugak kang rumah dia ni........”

Percayalah saudara, anda sebenarnya tak rugi, malah sebenarnya Allah ingin melipat-gandakan rezeki anda. Allah tak pernah mungkir janji. Tiap hukumNya hanyalah untuk kebaikan hambaNya, bukanlah untuk diriNya. Dia tak lemah dan tak akan lemah hanya kerana hambaNya tidak meletakkan ketaatan kepadaNya. Malah Dia berjanji untuk meluaskan pintu rezeki kepada kita. Lalu apakah kita masih mahu meragui, dengan berkata tetamu yang datang hanya membawa musibah kepada kita?? Ya, memang betul, musibah itu ialah kurangnya stok makanan kita dalam peti ais, tapi percayalah, rezeki itu ada di mana-mana. Siapa tahu, kalau anda tak mengeluarkan makanan itu pada hari itu, anda sudah tak mampu mengeluarkannya lagi sampai bila-bila kerana terpaksa melihat makanan itu terhidang dalam bakul sampah, bukan lagi dalam hidangan dinner. Kan sudah hilang rezeki itu tanpa kita sedar.




Tetamu

Rasulullah s.a.w. bersabda: “Ziarahilah jarang-jarang, nescaya akan bertambah kasih sayang”

Manusia itu makhluk yang mudah lupa dan berasa jemu. Ini suatu fakta yang harus kita akui. Dengan itu, Allah mensyariatkan kepada hambaNya sesuai dengan sifatnya. Mungkin kita menganggap sahabat yang kita ziarahi itu sebagai member, maka perasaan malu itu dirasakan tak perlu, terus dipendam hingga ke dasar. Cuba kita meletakkan diri kita di tempatnya. Adakah kita berasa selesa apabila setiap hari rumah kita bertamukan orang yang sama dan memiliki ketebalan muka 5 inci? Ingatlah, orang tua kita pun selalu mengingatkan kita, betapa kita sebagai tetamu tak layak meninggikan suara di rumah tuan rumah, apa lagi ingin menjadikan tuan rumah sebagai kuli kita.

Sebagaimana yang diajarkan oleh baginda, mengapakah apabila kita jarang-jarang menziarahi sahabat kita, boleh bertambah kasih sayang?

Kerana perasaan hangat yang tiba apabila dipendam lama-lama, apabila bersua, meloncatlah perasaan itu. Inilah RINDU

Perasaan kasih sayang itu akan lebih kuat bersemi apabila RINDU itu turut menghiasi sebuah persaudaraan.


Akhir kalam, renung kembali, apabila kita bertamu di rumah sahabat kita, di manakah kita meletakkan diri kita? Sebagai commercial? Beneficence? Atau parasites? ^^

Wallahu’alam

4 comments:

Nur Sakinah Nabilah, said...

Salam, mok.
1- Pakai la tulisan lain selain hijau tu. adoi.
2- Adab tu apa?
3- Terima kasih :D

AFRedza said...

wssalam..

1. awat dgn tulisan hijau tu? terang sangat ke?? klau silau bangat inshaAllah bisa diatur.. =)

2. adab = akhlak kot ^^

3. sama-sama. terima kasih dikembalikan.. hehe

Nur Sakinah Nabilah, said...

1- dh la large kn size, back ground kuning plak tu. sah pening.
2- oyeke. sbb adab dlm bahasa arab kan kalau translate skema jd mcm kesusasteraan so bila nk kait dgn ayt x ssuai. tu tnya.

AFRedza said...

1. oh ye ke.. inshaAllah akan diperbaiki next time..

2. klau nak translate ikut buku fiqh ustazah ni, mmg x dpt la ustazah kinabell.. sy cume student medic.. ilmu tinggi tu x tercapai lg.. asif awi..

Post a Comment