Istikharah Cinta

Tuesday, March 22, 2011

video

Lagu Istikharah Cinta ^^


Bersaksi cinta di atas cinta
Dalam alunan tasbihku ini
Menerka hati yang tersembunyi
Berteman di malam sunyi penuh doa

Sebut namaMu terukir merdu
Tertulis dalam sajadah cinta
Tetapkan pilihan sebagai teman
Kekal abadi hingga akhir zaman

Istikharah cinta memanggilku
Memohon petunjukMu
Satu nama teman setia 
Naluriku berkata

Di penantian luahan rasa
Teguh satu pilihan
Pemenuh separuh nafasku
Dalam mahabbah rindu

Diistikharah cinta

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah lafaz syukur dijulang ke atas kehendakNya untuk saya terus menghasilkan karya yang tak seberapa ini, sekadar untuk menjadi peringatan sesama kita. =)

Untuk post kali ini, saya ingin memberi penghargaan kepada seorang teman saya yang menjadi utusan Ilahi dalam berkongsi  khazanah ilmu yang sangat berharga, sehinggakan Dia terus menurunkan ilham kepada hambaNya yang lemah tak berdaya ini.

Andai mereka mengerti erti sebenar hubungan cinta antara adam & hawa, nescaya mereka akan berhati-hati dalam memilih bakal pasangan mereka, mendoakan bakal pasangan mereka merupakan yang terbaik di mataNYA & mengenal erti sebenar sebuah kesetiaan yg bukanlah terhad di dunia semata-mata..

Inilah ilham yang diturunkan kepada saya. Apakah erti sebenar statement ini?

Sedarkah kita, dalam memilih pasangan hidup, sebenarnya suatu langkah untuk ke fasa hidup seterusnya. Bagi wanita, setelah berlangsungnya akad, maka wajib ke atasnya untuk taat dan menyerahkan sepenuh kesetiaan kepada suaminya selagi mana suaminya masih di landasan yang haq. Bagi lelaki, setelah berlangsungnya akad, maka tergalas suatu tanggungjawab dan amanah yang lebih berat ke atasnya untuk memandu kehidupan isteri dan keluarganya, termasuklah ibu dan bapanya, ke arah Syurga Firdausi.

Kenapa kita perlu mencari pasangan yang terbaik di mataNYA, bukan di mata kita? Kerana, Syurga yang kita mahukan itu, bukanlah Syurga kita. Syurga Dia! Kalau Syurga itu kita yang punya, terpulang pada kitalah nak pilih pasangan yang terbaik di mata kita. Tapi hal itu mustahil kan? Maka, dah tentu di mata Dialah yang harus kita ambil kira. Maka, krateria yang bagaimana Dia mahukan?

"Wanita itu dinikahi kerana 4 perkara : rupanya, hartanya, keturunannya, dan agamanya. Maka pilihlah yang beragama, nescaya beruntunglah kedua tanganmu" (Hadis)

Nasihat Luqman al Hakim, "3 perkara yang MESTI dimiliki oleh lelaki : agama, malu, harta"

Inilah guide yang kita peroleh dari baginda Rasulullah s.a.w. dan Luqman al Hakim. Maka, yang menjadi persamaan antara kedua-duanya, ialah AGAMA. Maka hanya mereka yang cantik dan terpelihara aurat di luar dan dalamnyalah yang terbaik di mataNYA! Aurat di luarnya ialah yang zahir (tubuh badan) dan di dalam pula ialah batinnya (akhlak). 

Lalu, soal dalam memilih pasangan hidup ini bukanlah perkara main-main seperti yang digambarkan oleh golongan remaja zaman kini, yang gemar menukar pasangan mereka seperti menukar baju dan pakai buang. Hendaklah dipilih dari yang terbaik agar tiada penyesalan di kemudian hari. Ingatlah, andai dipilih yang beragama, nescaya keempat-empat ciri-ciri yang lain akan turut serta mengiringi. Percayalah! =)

Bicara tentang kesetiaan, sedar tak kita, pasangan yang kita telah pilih itulah yang akan menemani kita di Syurga kelak. Bukanlah sekadar menemani kita di dunia semata. Cerita cinta kita akan disambung episodnya hingga di dunia seberang sana. Bukanlah berakhir saat berakhirnya nafas kita di dunia yang fana ini. Maka, andai berlaku sebarang musibah sehingga meragut nyawa pasangan kita, hanya mereka yang mengenal erti sebenar kesetiaanlah yang akan memelihara cinta mereka kepada pasangan mereka hingga tiba masa mereka pula, kerana mereka yakin, episod bersiri cerita cinta mereka tidaklah berakhir di dunia semata (ini ialah kes istimewa untuk wanita). Namun, tidaklah saya menyanggah kesetiaan mereka yang memilih untuk mencari ganti kepada pasangan mereka kerana soal jodoh bukanlah di tangan kita. Bagi mereka yang punya jodoh lebih dari satu adalah mereka yang dikurnia kurniaan istimewa. =)

Akhir kalam, hayatilah lagu di atas dan bersama kita ambil ibrahnya.. ^_^

Wallahu'alam

2 comments:

wallayahemmak said...

fenomena 1st year kini... tak mahu campur dah... haha! [better keep silent!] =p

AFRedza said...

haha.. ni sekadar nak inject some antibiotics kat mereka2 yg ad penyakit couple based on sosial berlebihan je.. xde niat lain pun.. hehe =D

Post a Comment